חזרה

סילבוס

מספר קורס 0102-1420-01
שם הקורס חינוך רפואי ותקשורת - א
יחידה אקדמית הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר -
ביה"ס לרפואה לבעלי תואר ראשון
מרכז קורס פרופ' אורית קרניאלי-מילרצרו קשר
מנחה פרופ' אנטוני היימןצרו קשר
מנחה ד"ר מרים עשהאל - אמירצרו קשרלרשימת הסגל המלאה
צור קשר דוא"ל: oritkm@tauex.tau.ac.il
שעות קבלה בתאום מראשבניין: רפואה-סאקלר , חדר: 904
צור קשר דוא"ל: tonyheymann@gmail.com
שעות קבלהבתאום מראש
צור קשר דוא"ל: assaelmi@gmail.com
שעות קבלהבתאום מראש
אופן ההוראה שיעור ותרגיל
שעות סמסטריאליות 5
סמסטר א' תשפ"א
יום ג
שעות 14:00-16:00
בניין
חדר
סמסטר ב' תשפ"א
יום ג
שעות 14:00-16:00
בניין רפואה-סאקלר
חדר 935
הלימודים מתקיימים כל שבועיים, קורס מקוון במלואו
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

החוג לחינוך רפואי ותקשורת מיועד לספק לסטודנטים הכוונה, ליווי ותמיכה, בדרך להפיכתם לרופאים, במקביל ללימודים הפרונטליים. במסגרת פעילות החוג, יתבקשו הסטודנטים להעמיק את ההיכרות של כל אחד עם עצמו, עם ערכיו, תפיסותיו ועמדותיו האישיות כאדם, ובעתיד, כמטפל, באמצעות חשיפה לתכנים והתנסויות שונות, ובחינה שלהם אל מול ערכי המקצוענות, החשובים במקצוע הרפואה.
הסטודנטים לומדים בקבוצות קטנות, המונחות על ידי רופאים מנוסים מדיסציפלינות שונות. הקבוצה מאפשרת עיבוד חוויית הצמיחה האישית, ולמידה, הן מאוסף חוויותיהם האישיות והן מעצם חוויית התהליך הקבוצתי. לאורך השנים, העבודה בקבוצות משלבת שיטות הוראה מגוונות ? התנסויות חווייתיות קליניות; השתתפות בפרויקטים ובסדנאות תקשורת; התנסויות בסימולציות של ראיון רפואי עם "מטופלים" ומסירת בשורה מרה; כתיבה רפלקטיבית של יומנים ונרטיבים; קבלה ומתן של משוב. הלמידה נעשית דרך פיתוח היכולת להתבוננות עצמית, וכן, היכולת להתבונן על אירועים, רופאים, סטודנטים, מטופלים ובני משפחותיהם. הלמידה כוללת זיהוי רגשות, תחושות, עמדות ודרכי פעולה של עצמי ושל אחרים, שיתוף בחוויות, תובנות וקשיים, עיבוד משותף שלהם עם המנחה והעמיתים בקבוצה תומכת, מאפשרת ולא שיפוטית, כמו גם, באופן אישי, מול המנחה ? ביומנים, במשובים העצמיים ובנרטיבים. כל זאת, במטרה לסייע בקידום התהליך ההתפתחותי האישי והמקצועי.
שנה א' בתוכנית הארבע שנתית הינה שנה חשובה ומשמעותית ביותר, מאחר והיא מספקת את הצוהר הראשון, דרכו מתגלה עולם הרפואה בפני הסטודנטים. במקביל להוראה הפרונטלית, אשר בעזרתה נבנה מסד הידע התאורטי החשוב למקצוע הרפואה, יש צורך לפתח יכולות התבוננות והקשבה (גם לעצמי ולתחושותיי וגם לאנשים מסביבי), יכולות אשר בהמשך יסייעו לסטודנטים בתקשורת שלהם עם מטופלים, משפחותיהם ואנשי צוות. החוג לחינוך רפואי מסייע לפתח את היכולות הללו, באמצעות חשיפת הסטודנטים לחוויות ייחודיות מעולם הרפואה ועיבוד החוויות הללו בתוך קבוצות קטנות.

בשנה זו תהיה התמקדות על המרחב של קשר רופא-מטופל, באמצעות התנסות ראשונית בקשר עם מטופל, במסגרת פרויקט, בו יפגשו לראשונה, באופן ישיר ופרטני, כדי ללמוד על חוויותיו וניסיונו כמטופל. זהו שלב חשוב ברכישת הכלים ולמידת המיומנויות לבניית קשר ותקשורת. אופן לימוד זה מאפשר חשיפה ראשונית לקליניקה בסביבה מכילה, ויצירת ערכים ראשונים של מקצוענות (Professionalism). בנוסף, ילמד הסטודנט לנהל יומן רפלקטיבי, באמצעותו יוכל להעמיק את התפתחותו הרגשית והמקצועית, תוך קבלת משוב בונה ממנחה הקבוצה הקטנה.

מטרות הקורס לשנה זו:
1. לאפשר לסטודנטים לעבור תהליך אישי של היכרות עם עצמם, כאנשים וכמטפלים בעתיד ולפתח את היכולת הרפלקטיבית שלהם, כולל:
I. פיתוח יכולת התבוננות ומודעות עצמית והתבוננות על אחרים.
II. פיתוח יכולת למתן ולקבלת משוב בונה, וחתירה לשיפור אישי.
III. התפתחות בתקשורת עם עמיתים ועבודת צוות.
IV. פיתוח חשיבה ביקורתית וזיהוי תחומים בהם היחיד צריך להתפתח.
V. זיהוי דילמות אתיות בסוגיות רפואיות וקיום דיון מעמיק בסוגיות אלה.
VI. פיתוח אחריות לאחר ודאגה לעצמי.
2. לאפשר לסטודנט חשיפה ראשונית למטופלים, במטרה ללמוד להקשיב להם.
3. התנסות בקבוצה כמקום בו אפשר לעבד חוויות, להקשיב, לשתף, לקבל ולתת ביקורת מכבדת, להכיר בשונות בין אנשים וללמוד לקבלה ולכבדה.



הסילבוס המפורט מפורסם לתלמידי הקורס בלבד
מטלות הקורס

עבודת בית

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה, תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.



tau logohourglass00:00