תוכן הקורס ומטרתו
החוג ל"חינוך רפואי ותקשורת" מיועד לספק הכוונה, ליווי ותמיכה לסטודנטים בדרך להפיכתם לרופאים, במקביל ללימודים הפרונטליים. במסגרת פעילות החוג יתבקשו הסטודנטים להעמיק את ההיכרות של כל אחד עם עצמו, עם ערכיו, תפיסותיו ועמדותיו האישיות כאדם, ובעתיד כמטפל, באמצעות חשיפה לתכנים והתנסויות שונות ובחינה שלהם אל מול ערכי המקצוענות החשובים במקצוע הרפואה.
הלמידה נעשית דרך פיתוח היכולת להתבוננות עצמית, וכן יכולת להתבונן על אירועים שונים, רופאים, סטודנטים, מטופלים ובני משפחותיהם. הלמידה כוללת זיהוי רגשות, תחושות, עמדות ודרכי פעולה של עצמי ושל אחרים, שיתוף בחוויות, תובנות וקשיים, עיבוד משותף שלהם עם המנחה והעמיתים בקבוצה קטנה תומכת, מאפשרת ולא שיפוטית, כמו גם באופן אישי מול המנחה ביומנים, במשובים העצמיים ובנרטיבים. כל זאת במטרה לסייע בקידום תהליך ההתפתחותי האישי והמקצועי.
שנה א' בתוכנית השש שנתית הינה שנה חשובה ומשמעותית ביותר מאחר והיא מספקת את הצוהר הראשון דרכו מתגלה עולם הרפואה בפני הסטודנטים. במקביל להוראה הפרונטלית אשר בעזרתה נבנה מסד הידע התאורטי החשוב למקצוע הרפואה, יש צורך לפתח יכולות התבוננות והקשבה (גם לעצמי ולתחושותיי וגם לאנשים מסביבי), יכולות אשר בהמשך תסייענה לסטודנטים בתקשורת שלהם עם מטופלים, משפחותיהם ואנשי צוות. החוג ל"חינוך רפואי ותקשורת" מסייע לפתח את היכולות הללו באמצעות חשיפת הסטודנטים לחוויות ייחודיות מעולם הרפואה ועיבוד החוויות הללו בתוך קבוצות קטנות. בנוסף ילמד הסטודנט לנהל יומן רפלקטיבי באמצעותו יוכל להעמיק את התפתחותו הרגשית והמקצועית תוך קבלת משוב בונה ממנחה הקבוצה הקטנה.
מטרות הקורס לשנה זו:
1. לאפשר לסטודנט לעבור תהליך אישי של היכרות עם עצמו כאדם וכמטפל:
a. פיתוח יכולת התבוננות ומודעות עצמית ופיתוח יכולות רפלקטיביות
b. פיתוח יכולת למתן ולקבלת משוב בונה, וחתירה לשיפור אישי
c. פיתוח חשיבה ביקורתית וזיהוי תחומים בהם היחיד צריך להתפתח
d. פיתוח אחריות לאחר ודאגה לעצמי
2. לאפשר לסטודנט חשיפה ראשונית למטופלים במטרה ללמוד להקשיב להם, תוך שימת דגש על נושא הסטיגמה בעולם הרפואה ויחסי רופא-חולה.
3. התנסות בקבוצה כמקום בו אפשר לעבד חוויות, להקשיב, לקבל ולהעביר ביקורת מכבדת, להכיר בשונות בין אנשים וללמוד לקבלה ולכבדה.
סטודנטים יקרים, הסילבוס המלא נמצא במודל תחת הודעות המרצה
טרם פורסם סילבוס מפורט