חזרה

סילבוס

מספר קורס 0191-2200-01
שם הקורס חינוך רפואי ותקשורת -ב' רפואת שיניים
יחידה אקדמית הפקולטה לרפואה -
ביה"ס לרפואת שיניים
מרצה פרופ' אורית קרניאלי-מילרצרו קשר
מרצה ד"ר מאיר טלצרו קשר
עוזר הוראה גב' רבקה תמר דןצרו קשרלרשימת הסגל המלאה
צור קשר דוא"ל: oritkm@tauex.tau.ac.il
שעות קבלה בתאום מראשבניין: הפקולטה לרפואה , חדר: 904
צור קשר דוא"ל: drtalmeirtal@tauex.tau.ac.il
שעות קבלהבתאום מראש
צור קשר דוא"ל: tamardan@mail.tau.ac.il
שעות קבלהבתאום מראש
אופן ההוראה שיעור ותרגיל
שעות סמסטריאליות 5
סמסטר א' תשפ"א
יום ב
שעות 14:00-16:00
בניין
חדר
סמסטר ב' תשפ"א
יום ב
שעות 14:00-16:00
בניין
חדר
הלימודים מתקיימים כל שבועיים, קורס מקוון במלואו
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

החוג לחינוך רפואי ותקשורת מיועד לספק לסטודנטים הכוונה, ליווי ותמיכה, בדרך להפיכתם לרופאים, במקביל ללימודים הפרונטליים. במסגרת פעילות החוג יתבקשו הסטודנטים להעמיק את ההיכרות של כל אחד עם עצמו, עם ערכיו, תפיסותיו ועמדותיו האישיות כאדם, ובעתיד, כמטפל, באמצעות חשיפה לתכנים והתנסויות שונות, ובחינה שלהם אל מול ערכי המקצוענות, החשובים במקצוע הרפואה.
הסטודנטים לומדים בקבוצות קטנות, המונחות על ידי רופאים מנוסים מדיסציפלינות שונות. הקבוצה מאפשרת עיבוד חוויית הצמיחה האישית, ולמידה, הן מאוסף חוויותיהם האישיות והן מעצם חוויית התהליך הקבוצתי. לאורך השנים, העבודה בקבוצות משלבת שיטות הוראה מגוונות ? התנסויות חווייתיות קליניות; השתתפות בפרויקטים ובסדנאות תקשורת; התנסויות בסימולציות של ראיון רפואי עם "מטופלים" ומסירת בשורה מרה; כתיבה רפלקטיבית של יומנים ונרטיבים; קבלה ומתן של משוב. הלמידה נעשית דרך פיתוח היכולת להתבוננות עצמית, וכן, היכולת להתבונן על אירועים, רופאים, סטודנטים, מטופלים ובני משפחותיהם. הלמידה כוללת זיהוי רגשות, תחושות, עמדות ודרכי פעולה של עצמי ושל אחרים, שיתוף בחוויות, תובנות וקשיים, עיבוד משותף שלהם עם המנחה והעמיתים בקבוצה תומכת, מאפשרת ולא שיפוטית, כמו גם, באופן אישי, מול המנחה ? ביומנים, במשובים העצמיים ובנרטיבים. כל זאת, במטרה לסייע בקידום התהליך ההתפתחותי האישי והמקצועי.
שנה ב' בתכנית השש שנתתית מוקדשת להמשך תהליך ההיכרות עם רוחב היריעה ומורכבות הנושאים שעמם מתמודדים רופאים, כדי להיות מטפלים מקצוענים. זאת, תוך התמקדות במרחב של קשר רופא-מטופל, באמצעות התנסות ראשונית בקשר עם מטופל, במקביל להמשך עבודה בקבוצות הקבועות, עם המנחים הקבועים, המלווים כל קבוצה.
בשנה זו הסטודנטים יצטרפו למנחי הקבוצה שלהם ל'יום צל', שיאפשר חשיפה ראשונה לשגרת יומו של הרופא ולמפגש עם מטופלים; כמו גם, ימשיכו לנהל יומן רפלקטיבי, אשר יאפשר התבוננות על תהליכים והתנסויות יומיומיות שעוברים, תוך קבלת משוב ממנחה הקבוצה. בנוסף, הסטודנטים יתנסו בפרויקט בו יפגשו לראשונה, באופן ישיר ופרטני, מטופלים, כדי ללמוד על חוויותיהם וניסיונם כמטופלים. זהו שלב חשוב ברכישת הכלים ולמידת המיומנויות לבניית קשר ותקשורת. אופן לימוד זה מאפשר חשיפה ראשונית לקליניקה בסביבה מכילה, ויצירת ערכים ראשונים של מקצוענות (Professionalism). התהליך ששהסטודנטים חווים יעובד בקבוצה, שמהווה מקור תמיכה, התבוננות וייעוץ, הן להתנסויות בקורס עצמו והן לאירועים אחרים שיחוו במהלך השנה. זו הזדמנות לחלוק התמודדות עם אתגרים ביצירת קשר, כמו תיאום ציפיות, שמירה על גבולות ועוד.

מטרות הקורס לשנה זו:
1. לאפשר לסטודנט לעבור תהליך אישי של היכרות עם עצמו, כמטפל בעתיד.

2. להקנות לסטודנט מיומנויות הנחוצות בקשר מטפל-מטופל, וביחסי מטפל עם סביבתו ועם עצמו. וביניהן:
? מיומנויות תקשורת, כולל: הקשבה, הבעת אמפתיה, ניהול ראיון, איסוף מידע, מתן מידע ועוד.
? התבוננות ולמידה על ההשלכות הביו-פסיכו-סוציאליות.
? זיהוי דילמות אתיות בסוגיות רפואיות וקיום דיון בסוגיות אלה.
? פיתוח יכולת התבוננות ומודעות עצמית.

3. לאפשר חשיפה, היכרות והבנה של ההתמודדות של מטופלים ובני משפחותיהם עם מחלה כרונית/לקות/נכות.

4. התנסות בקבוצה כמקום בו אפשר לעבד חוויות, לשתף, להתפתח, להכיר שונות ולכבדה, לנהל תקשורת מכבדת.



הסילבוס המפורט מפורסם לתלמידי הקורס בלבד
מטלות הקורס

השתתפות בכיתה

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00