תוכן הקורס ומטרתו
המטרה המרכזית של התרגיל היא פיתוח יכולות קריאה וניתוח של טקסטים פילוסופיים ושיפור מיומנויות הכתיבה של הסטודנטיות/ים. השיעורים כוללים קריאה צמודה, בהדרכת מתרגלות ומתרגלי הקורס, באחד החיבורים הפילוסופיים המכוננים של העת המודרנית המוקדמת ? ספרו החשוב של רנה דקארט ((Ren? Descartes ?הגיונות על הפילוסופיה הראשונית?.
הקריאה המודרכת בטקסט מתחקה אחר כמה ממהלכי המחשבה המרכזיים בהגות דקארט באמצעות חשיפת הסטודנטיות/ים לרעיונות המובעים בטקסט, לאסטרטגיות הטיעוניות שלו, להנחות היסוד המובלעות בו, למסקנותיו, למבנה הלוגי והרטורי של הטקסט, ולמגוון ההקשרים ? פילוסופיים, היסטוריים ותרבותיים ? בהם הוא נטוע.
התרגיל שם דגש מיוחד על התנסות והשתתפות פעילה של הסטודנטיות/ים, בעל פה ובכתב. שיעורי התרגיל מתנהלים כדיון אקטיבי וביקורתי של הסטודנטיות/ים, בהנחיית המתרגל/ת, בשאלות ובעיות שהטקסט מעלה ובפרשנויות שונות המאירות אותו מכיוונים שונים. באופן זה מתנסות/ים הסטודנטיות/ים בדיון פילוסופי חי ודינאמי, ולומדות/ים לקחת בו חלק פעיל.
מטרה נוספת של התרגיל היא הקניית מיומנויות בסיסיות של כתיבה אקדמית. במהלך הקורס נדרשות/ים הסטודנטיות/ים להגיש מספר מטלות כתיבה קצרות בהן יוכלו לפתח ולתרגל מיומנויות אלה בהדרכת המתרגל/ת. התלמידות/ים יתבקשו לנסח בלשונן/ם רעיונות פילוסופיים העולים מן הטקסט בטרם הדיון בעומק הבעיות הטקסטואליות ובפתרונן.
דרישות הקורס: נוכחות (חובה); קריאה משיעור לשיעור והשתתפות פעילה בכיתה; הגשת מטלות שבועיות בהתאם להנחיות המתרגל/ת.
התרגיל מסתיים בעבודה. הציון הסופי של התרגיל מורכב מן הציון שניתן על העבודה המסכמת (40%) מציוני התרגילים המוגשים במהלך הסמסטר (50%), ומציון המתרגל/ת (10%).
לסילבוס המפורט