חזרה

סילבוס

מספר קורס 0662-0204-01
שם הקורס הרעיון היזמי
יחידה אקדמית הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין -
התוכנית הרב תחומית במדעי הרוח
מרצה ד"ר גלית פנינה ולנר גילתצרו קשר
צור קשר דוא"ל: galitwellner@tauex.tau.ac.il
שעות קבלהבתאום מראש
אופן ההוראה שיעור
שעות סמסטריאליות 2
סמסטר א' תשפ"ג
יום ב
שעות 18:00-20:00
בניין גילמן מדעי הרוח
חדר 281
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

יזמות טכנולוגית היא אחד מהכוחות החזקים והדומיננטיים שמעצבים כיום את עולמנו ואת העתיד שלנו. זהו הכוח המניע את הפיתוחים האחרונים בתחומי בינה מלאכותית, טכנולוגיות תקשורת, פיתוחים גנטיים, מכוניות אוטונומיות, בלוקצ'יין, רובוטיקה... קורס זה יאפשר לסטודנטים להכיר דגמים שונים של העלאת רעיונות למיזמים. בקורס נענה על השאלה כיצד נולד רעיון יזמי טכנולוגי, ורעיון יזמי בכלל? התשובה לשאלה עוברת דרך שני צירים: ציר ההתנעה שנמתח בין אקראיות לתכנון, וציר השחקנים שמקשר בין הממציא, הטכנולוגיה והמשתמשים.
בציר ההתנעה, העלאת רעיון אקראי דורשת דימיון. על מנת להבין כיצד הדימיון פועל, נחקור את הולדת מושג הדימיון המודרני אצל עמנואל קאנט, וכיצד הוגים מאוחרים כמו מרטין היידגר פיתחו מושג זה כך שיחול גם על הניסוי המדעי. אנו נבדוק את ישימות המושג ליזמים ולתחום הטכנולוגיה. כמו כן נחקור באופן ביקורתי כיצד שיטות לסיעור מוחות מנסות לקדם יצירתיות וחדשנות, ובעקבות ז'יל דלז - כיצד שינוי וחזרתיות הופכים לדבר מה חדש.
בקצה השני של ציר ההתנעה ממוקם התכנון. נלמד את עקרונות הבסיס של תיאוריות כמו SCAMPER שדוגלות בניתוח מסודר של בעיות קיימות ומיפוי של הפתרונות. כמו כן נערוך הכרות עם יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא (SDG - Sustainable Development Goals) שהינם אחת הרשימות הפופולריות לבעיות איתן יש להתמודד, הן ברמה הטכנולוגית והן ברמה החברתית. בין שני הקצוות של ציר ההתנעה אפשר למקם את תיאוריית "אוקיאנוס כחול" כדוגמא לתיאוריה לפיה הרעיון היזמי מתעורר כתוצאה מבעיה, כלומר ההתחלה איננה מתוכננת, אבל הדרך לפתרון חייבת להיות מאורגנת.
המחצית השניה של הקורס תוקדש לציר השחקנים שמקשר בין ממציא, טכנולוגיה ומשתמשים. נלמד את מקומם המרכזי של המשתמשים, ואת עקרונות תיאוריית החדשנות הפתוחה שמקדמת בניית אקוסיסטם המורכב מבעלי עניין רבים. נבין כיצד הרעיון החדשני הוא תוצאה של פעולה בקבוצה הטרוגנית. פרק לימוד זה יאפשר לנו להרחיב את ציר השחקנים כך שיכללו לא רק משתמשים, אלא גם ספקים, רגולטורים וכיו"ב.
אבל העתיד אינו מובטח, ולא תמיד הרעיון היזמי מניב את התוצאות המקוות. על מנת להתמודד עם מצב זה, נערוך הכרות עם "פיתוח וחדשנות אחראיים" (RRI ? Responsible Research & Innovation) שהינם כיום תנאי למימון מחקרים באיחוד האירופי. נפתח בעקרונות האחריות בפיתוח הטכנולוגי כפי שגובשו ע"י הפילוסוף האנס יונאס, ונמשיך לחקור: מהי אחריות בחדשנות? מי נושא באחריות זו? מהם היחסים הרצויים בין מומחים לבין אזרחים? ועוד. בקורס נכיר את כללי היסוד של RRI שמבקשים להבטיח פיתוח של רעיונות שיועילו לאדם ולסביבה.

נוכחות חובה.

אופן סיום הקורס: ראה/י לוח בחינות בידיעון התכנית



הסילבוס המפורט מפורסם לתלמידי הקורס בלבד
מטלות הקורס

עבודת בית

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00