תוכן הקורס ומטרתו
האם הקורא "עורך" את הטקסט במהלך הקריאה? האם ניתן לחזות את ההנאה מהקריאה מתוך תנועות העיניים? האם יש ההבדל בין קריאה ברומן לקריאה ברומן גרפי? האם אפשר לזהות הבדל בין שיר שכתב אדם לשיר שנכתב על ידי אלגוריתם?
חקר הספרות הוא בן אלפי שנים, אך רק לאחרונה החלו לבצע ניסויים כדי לבסס ולבחון את התיאוריות השונות. בקורס נדון בתיאוריות ומחקרים קלאסיים הקושרים בין קוגניציה לספרות, תוך התמקדות בסוגיית הקשב של הקוראים. נבחן שימוש בכלי מחקר חדישים - כמו מעקב אחר תנועות העיניים או הפעילות המוחית של הקורא - ונשאל האם הם מאפשרים להציץ לתוך "תודעת הקורא" ואף לנסח מחדש שאלות יסוד אודות תהליך הקריאה הספרותית.
השיעורים יתנו מקום לדיון בחווית הקריאה האישית של המשתתפים, ויכללו מעיין "ניסויי כיתה" בהם ננסה לשחזר את התופעות עליהן נלמד. נקרא בטקסטים של יוצרים בני המאה העשרים (בורחס, קפקא, רושדי, אלתרמן, אבידן ועוד) ונעלה השערות אודות הקוגניציה של המחבר, הקורא הממשי, או הקורא בן התקופה. במקביל נתעדכן בהתפתחויות האחרונות באזורי מחקר משיקים שעוסקים בסוגי "טקסטים" פחות שגרתיים, כמו: רומנים גרפיים, טקסטים דיגיטלים אינטראקטיביים, שירה אלגוריתמית, פואטרי סלאם וגם קולנוע הוליוודי.
דרישות הקורס: נוכחות, השתתפות, קריאת מאמרי חובה, בחינת בית.
סרטון בנושא הקורס:
https://www.youtube.com/watch?v=x-uX10oYsiA
לסילבוס המפורט