חזרה

סילבוס

מספר קורס 0910-4415-01
שם הקורס נחלת הכלל וצדק סביבתי
יחידה אקדמית הפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר -
לימודי סביבה
מרצה ד"ר דניאל משוריצרו קשר
צור קשר דוא"ל: danim@tauex.tau.ac.il
שעות קבלה בתאום מראשבניין: פורטר - לימודי הסביבה , חדר: 217
אופן ההוראה שיעור
שעות סמסטריאליות 2
סמסטר ב' תשפ"ב
יום ד
שעות 14:00-16:00
בניין פורטר - לימודי הסביבה
חדר 105
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

בראשית לא היה קניין. מתישהו המציאו את זה, מכל מיני סיבות טובות וטובות פחות, שנחשוב עליהן קצת בשיעור. וככל שהקניין הפרטי צמח, כך נשאר פחות לכל האנשים האחרים במשותף, והתהליך הזה לובש ופושט כל מיני צורות, שאחריהן נלמד לעקוב.
זהו אחד הביטויים של הכוח החברתי, שמותיר יותר לאחדים ופחות לאחרים (צדק חברתי), גם בהיבטים של טובין ורעין סביבתיים (צדק סביבתי), לעתים קרובות על חשבון ייצורים חיים אחרים והטבע (צדק אקולוגי).
וגם, נזכה להתחזק בחקירת הכיוונים ההפוכים, של יצירת מרחב משותף ונדיב, לרווחת כולם, כולל בעלי החיים האחרים, הצמחים, הפטריות והטבע והסביבה בכלל.
המושגים הבסיסיים שלנו יהיו, נחלת הכלל (the commons), והגידור (Enclosure), שהוא אחד מכינויי ההפרטה.
נכיר כל מיני טרגדיות, וגם קומדיות, שכולן מתרחשות במרחב המשותף, שמותיר ומתיר לנו הקניין; ונכיר גם את מה שמאפשר הקניין הפרטי, כשהוא מאורגן בצורה טובה, מסביב לרחוב, בלי מכוניות, בשקט של יום כיפור החילוני בתל אביב, למשל.
מכיוון שגם הקניין הפרטי הוא טוב, אם הוא משתלב עם האינטרסים של כולם, והוא מסמן את המקום שאנחנו רוכשים בחיים, ומאפשר לקבל את ההסכמה של כולם.
וזאת כל עוד לא נכנסות מידות רעות, כמו שיקולי בצע, שמשנים את התמונה, באופנים שנלמד להכיר, ולהבין את משמעותם.
דיון זה הינו הכרחי, מאחר שקניין פרטי הינו אחד המוסדות החברתיים הדומיננטיים. בלעדיו לא ניתן להבין את הקפיטליזם ואת הכלכלה המודרנית.
קניין פרטי מבוסס על הדרה (exclusion), ובכך הוא מנוגד לקניין המשותף ? לנחלת הכלל. מושג זה משמש הן כמסגרת חדשה לדיון בצדק סביבתי ואקולוגי, והן כניסיון לשרטט מחדש את מפת היחסים שבין כלכלת השוק, החברה והסביבה.
מושג זה הופיע לראשונה בדיון הסביבתי כתשובה לשאלה בדבר מקורו של המשבר האקולוגי. לפי הביולוג גארט הרדין, המשבר הסביבתי הוא בלתי נמנע מאחר ומשאבי הטבע מנוהלים כמשאב משותף ("הטרגדיה של נחלת הכלל").
הצעות "לפתור" את הטרגדיה באמצעות הפרטה (או הלאמה) תוארו ע"י מבקרים והיסטוריונים כיוצרות "טרגדיה" חברתית אחרת: של הגידור (Enclosure), הפקעת זכויות הרבים והעברתן למעטים (או למדינה), תוך יצירת אי-שיוויון כלכלי וחברתי (או תוך הפקעת זכויות של קהילות מקומיות על-ידי המדינה).
מושגים אלה, נחלת הכלל וגידור, הפכו למרכזיים גם בשיח על אודות זכויות יוצרים וקניין רוחני במרחב הדיגיטאלי והאינטלקטואלי בהקשרים של גלובליזציה, הסכמי סחר בינלאומיים, חקלאות מודרנית, רשת האינטרנט, תוכנות "קוד פתוח", זכויות יוצרים, פטנטים והמחקר המדעי, ועוד.
דגש מרכזי יינתן לסוגיות הקשורות למרחב הציבורי ולניהול משאבי טבע. הקורס יתייחס לדוגמאות עדכניות ממאבקים סביבתיים-חברתיים בישראל. כמו כן יידונו סוגיות הנובעות מאפקט הרשת וממודלים חדשים של שיתוף פעולה וכלכלת מתנות המאתגרים את התפיסות המסורתיות של קניין, תחרות וכלכלת שוק.
נושא נוסף בו יעסוק הסמינר הוא המדע כנחלת הכלל, לנוכח מגמות הפרטה באקדמיה, שת"פ עם התעשייה המהווה שיעבוד המחקר לכיוונים בהם אינטרסים כלכליים עשויים להיות מעוניינים, והשאלה למי "שייך" הידע האקדמי ומי מוסמך להכריע במחלוקות במדע.
דיון בנחלת הכלל בשנת 2022 חייב להתייחס גם לשינויים הדרמטיים בניהול המרחב הציבורי ולכן בזכויות הפרט מאז כינונו של משטר הקורונה (ניהול המדיניות הציבורית משיקולי מגפה וואריאנטים), שלהם השלכות על כל היבטי הדיון בנחלת הכלל ובזכויות הציבור (ככלל וכאוסף של פרטים), כולל שאלות של מרחב ציבורי, מרחב אינטלקטואלי ורעיוני (מי שולט במדע, בתקשורת, הנדסת תודעה), ודמוקרטיה.



לסילבוס המפורט
מטלות הקורס

עבודת בית

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

קורסי קדם נדרשיםמבוא לאקו-פילו' (09101100)

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00