תוכן הקורס ומטרתו
בשנים האחרונות עולה לכותרות שאלת ההשוואה: ייחודיות השואה, האם ניתן להשוות בין היטלר לטראמפ. ישראל לאפרטהייד, שואה לנכבה וכיו"ב. למול שיח פוליטי אשר מסתמך על השוואות ככלי ביקורתי, הכתיבה האקדמית מזהירה מפני מניפולציה ודמגוגיה, ומדגישה את חשיבות ההבחנות האנליטיות וההקשר ההיסטורי. לצד זאת, ניתן להבחין בהתפתחות של "מפנה השוואתי" בכתיבה אקדמית ? למשל ביחס לשדה של צדק-מעברי, בלימודי שואה, ובספרות פוסט-קולוניאלית.
הקורס מבקש להפגיש בין שני תחומי דעת, הספרות והמשפט ? אשר אימצו כמתודולוגיה מרכזית את ההשוואה. ההשוואה היא כלי מרכזי בחשיבה משפטית המבוססת על תקדימים. ההשוואה היא אמצעי ביטוי ספרותי יסודי הבא לידי ביטוי בלשון הפואטית וההיסטורית העושה שימוש בדימויים ובמטאפורות. הבנה טובה יותר של הדיסציפלינה ההשוואתית תאפשר לנו לדון במשמעויות האידיאולוגיות, הפוליטיות, המשפטיות והפסיכואנליטיות החבויות במעשה האנאלוגיה.
מבחינה תמטית הקורס יעסוק בשאלה של התמודדות קבוצתית עם משבר זהות בעקבות מתקפה קולקטיבית ? והדרך בה קבוצות ביקשו להבנות את הזיכרון, לכתוב את ההיסטוריה, וליצור כלים משפטיים כדי להתמודד עם האסון. מה התפקיד שמילאו ההשוואות בהתמודדות? אילו הצדקות ניתנו להשוואה? מה המגבלות והסכנות של השימוש בהשוואות? הקורס יעסוק בנקודות המפגש בין לימודי שואה, מחשבה פוסט-קולוניאלית, ופמיניזם. נבחן את הדרכים השונות בהם גופי הידע הללו נפגשים, מפרים זה את זה, ומתי הם יוצרים נקודות עיוורון והטיה.
הקורס המיועד לתלמידי ותלמידות מחקר במשפט, ספרות והיסטוריה.
דרישות חובה בקורס
השתתפות במפגשי הקורס, ולרבות פרזנטציה/יות של חומרי קריאה
הגשת 6 ניירות עמדה קצרים לקראת המפגשים (תנאי להגשת עבודה)
עבודה מסכמת
מרכיבי הציון:עבודה מסכמת 100%.
הסילבוס המפורט מפורסם לתלמידי הקורס בלבד