חזרה

סילבוס

מספר קורס 1880-0311-01
שם הקורס מגילוי האטום והגרעין, ועד לביקוע הגרעין ולפצצה
יחידה אקדמית תכניות לימוד מיוחדות -
תכנית "כלים שלובים"/תכניות מיוחדות
מרצה ד"ר ישראל חיים שקצרו קשר
עוזר הוראה רותם אבניצרו קשר
צור קשר דוא"ל: schek@tauex.tau.ac.il
שעות קבלהבתאום מראש
צור קשר דוא"ל: Rotem926@gmail.com
שעות קבלהבתאום מראש
אופן ההוראה שיעור
שעות סמסטריאליות 2
סמסטר א' תשפ"א
יום ד
שעות 18:00-20:00
בניין
חדר
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

השימוש הטכנולוגי בביקוע הגרעין, הן לפצצה והן לכורים גרעיניים לכוח ולמחקר, הוא אחד ההישגים הכבירים בתולדות האנושות, לטוב ולרע. קדמו לכך כמה עשרות שנים בהן העמיק המדע בהבנת מבנה החומר והשתכללה הטכנולוגיה בבניית כלים המשפרים הבנה זאת.

בד בבד עם הטמעת הרעיון האטומי במחצית המאה ה-19 התגלו בזה אחר זה תהליכים, חלקיקים ואינטראקציות חדשות בקצב שעלה על כל מה שהתחולל במדע ובטכנולוגיה עד אז: שפופרת ריק, רדיואקטיביות, אלקטרון, גרעין האטום, איזוטופים. השתכללו כלים מתמטיים ומודלים תאורטיים שהסבירו את מבנה האטום ואת התהליכים המורכבים בתוכו ובין האטומים. התפתחה מערכת מחשבתית חדשה המתארת את העולם האטומי - המכניקה הקוונטית. האינטראקציה של קרינה אלקטרומגנטית עם החומר (אטום, מולקולה, סריג גבישי) הובנה ברמה עמוקה יותר ויותר. התגלו תהליכים של רדיואקטיביות המאולצת ע"י התנגשויות של יסודות שונים עם חלקיקים כמו אלקטרונים, קרינת גאמא וחלקיקי אלפא. התגלו עוד ועוד חלקיקים אלמנטריים שקיומם שוער וגם כאלה שהפתיעו. הושלמו כל ה"חורים" במערכה המחזורית הכימית. ולאחר מכן התגלה הביקוע - פירוק גרעיני יסודות כבדים לגרעיני יסודות קטנים יותר. לתהליך אלכימי זה התלווה עוד משהו: נוצרה אנרגיה בכמות אדירה. והרי איינשטיין בתורת היחסות שלו כבר ניבא בדיוק רב את התוצאה.

מה ניתן לעשות עם האנרגיה הזאת? האם קיים חשש משימוש שלילי?

שמי העולם החלו להחשיך בדיוק אז, עם עליית משטרים פשיסטיים, ובעיקר עקב עליית המשטר הנאצי. אירופה התרוקנה מהמדענים היהודים בני המזל שהסתלקו בזמן, ומכמה מדענים ליברלים שנסים לבריטניה ולאמריקה. מלחמת העולם שפרצה סיפקה תשובה טבעית: שימוש למטרות הרס באנרגיה המשתחררת. הקהילה המדעית הפסטורלית כמעט, שחברו בה מדענים מארצות רבות באירופה, וגם מארה"ב, התבקעה כמו הגרעין. צצו מריבות על רקע פוליטי ועל רקע נאמנות לצד זה או אחר. מספר מדענים נאציים מתנגדים ל"מדע יהודי".

המרוץ בין הצדדים הנצים, גרמניה הנאצית ובעלות הברית המערביות הסתיים לאושרנו בניצחון פרויקט מנהטן, אליו גויסו כמעט כל המוחות האנושיים הגדולים. סוף המלחמה לווה בשימוש כפול בפצצה הגרעינית. החל מרוץ חדש בנושא הגרעין, הכרוך במלחמה הקרה בין המערב וברה"מ וגרורותיה. נודעו פרשיות ריגול, ורמת ההרס עלתה עוד ועוד עם יצור פצצת ההיתוך של המימן.

דרישות הקורס:

חובת נוכחות ב-80% מהשיעורים.

מבחן מקוון



לסילבוס המפורט
מטלות הקורס

בחינה סופית

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00