חזרה

סילבוס

מספר קורס 1880-1801-01
שם הקורס מ-Web 2.0 ל-Web 3.0: מוויקיפדיה לוויקידאטה
יחידה אקדמית תכניות לימוד מיוחדות -
תכנית "כלים שלובים"/תכניות מיוחדות
מרצה גב' שני אבנשטיין סיגלובצרו קשר
צור קשר דוא"ל: shanieev@mail.tau.ac.il
שעות קבלה בתאום מראשבניין: הפקולטה לרפואה , חדר: 230
אופן ההוראה שיעור
שעות סמסטריאליות 2
סמסטר ב' תשפ"א
יום ב
שעות 14:00-16:00
בניין
חדר
קורס היברידי משלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

תיאור הקורס:
מאז הקמתה, עברה רשת האינטרנט תהפוכות רבות. בגרסתה השניה (ווב 2.0), הופיעו ברשת אתרים שמאפשרים יצירת ושיתוף תוכן, כשאחת הדוגמאות היא ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית המקוונת. בניגוד לציפיות, מיזם התוכן החופשי הגדול בעולם המבוסס על עבודת מתנדבים, מדורג היום כאתר החמישי בעולם עם מיליוני משתמשים בכל רגע נתון.
בשנים האחרונות עלה קרנה של ויקיפדיה כמקור מהימן למידע חופשי וכפלטפורמה לימודית, אך העבודה בכתיבת האנציקלופדיה הגדולה בעולם רחוקה מלהסתיים -- ערכים חסרים או אינם שלמים, והמידע אינו זמין באותה איכות בכל השפות. עדיין נדרשת עבודה ידנית לעידכון פרטים בשפות שונות וישנו קושי לחלץ מידע מדוייק ורוחבי מערכים שונים.
בזאת מסייע לנו ויקידאטה, מיזם האחות של ויקיפדיה, אשר נפתח ב- 2013. ויקידאטה הוא דוגמא לאבולוציה נוספת ברשת האינטרנט - המעבר לווב 3.0 - רשת של מידע מובנה ומקושר, אותה ניתן לתשאל ולקבל תוצאות משמעותיות ורלוונטיות, תהליך קריטי בעולם של היצף מידע.
מהו סוד הוויקי? כיצד ניתן לתרום במסגרת האקדמיה לאנציקלופדיה הזו בפרט וליצירת תוכן חופשי ונגיש ברשת בכלל? באיזה אופן כתיבה בוויקיפדיה תורמת למיומנויות האקדמיות והדיגיטליות הנדרשות היום מסטודנטים? ומדוע ויקידאטה חשובה כל כך וכיצד ניתן לרתום את עוצמתה לטובת המחקר והתעשייה?
אתןם מוזמנות\ים לקחת חלק בקורס ייחודי וראשון מסוגו בעולם במסגרתו נדון בהתפתחות הרשת, ונעסוק בוויקיפדיה וויקידאטה כמקרי בוחן של הבניית ידע בעולם התוכן החופשי. הסטודנטיות\ים יחשפו לשתי מיומנויות החשובות בעולם הגלובלי: צריכת מידע ממקורות מקוונים ויצירת ידע באופן שיתופי. ה הסטודנטיות\ים יעסקו בכתיבת תכנים בויקיפדיה וביצירת וצריכת ידע מוויקידאטה. כך, במסגרת הקורס תתפתח תרבות של קהילה לומדת, הן מההיבט של צריכת תכנים מושכלת באינטרנט, והן מההיבט של ייצור ידע במרחב האינטרנטי המתפתח.

מבנה הקורס:
הקורס מתקיים באופן מקוון במתכונת היברידית:
* חצי מהקורס (7 מפגשים) יועבר בשיעורים מקוונים סינכרוניים, בהן תידרש נוכחות חובה בשעת השיעור הרישמית (יום שני בין 14:15-15:45).
* שאר הקורס, (7 שיעורים) יתקיים בלמידה עצמית א-סינכרונית.
* כל שבוע יחשפו עבור הסטודנטים תכנים חדשים, לרבות הנחיות כיצד להתקדם משבוע לשבוע. על המשתתפים בקורס יהיה להשלים את ההקשבה לתכנים המצולמים של אותו השבוע ולעיתים להשלים מטלות קטנות בזמן (כמו פתיחת יוזר, או בחירת נושא לעבודה) על מנת להשלים את הקורס בהצלחה.
* השיעורים הסינכרונים (למעט הראשון והאחרון) הם סדנאיים ברובם, ותתקיים בהם עבודה מקוונת שיתופית במהלך השיעור.
* תוכן הקורס נבנה כך שהוא מכין את הסטודנטים לקראת מטלת הסיום והפעילות מתבצעת במהלך הסמסטר, כך שבשיעור האחרון לקורס מסתיימות חובות הקורס.
* מטלת הסיום תכלול פרויקט במסגרתו יכתב ערך בוויקיפדיה וכן יוספו פריטים רלוונטיים לוויקידאטה. העבודה על מטלת הסיום תתקיים בקבוצות קטנות.
* בקורס יתארחו מרצים אורחים מהארץ ומהעולם וחלק מההרצאות יתקיימו באנגלית.

נוכחות:
* נוכחות נדרשת בשיעורים הסינכרוניים. פירוט מלא של הסילבוס, לרבות רשימת השיעורים הסינכרוניים בהם נדרשת נוכחות, תתפרסם בתחילת הסמסטר במודל.
* השתתפות בקורס דורשת מחשב נייד וחיבור רשת יציב.

הערכה:
ההערכה בקורס תתבסס על שלושה מרכיבים -
* 10% - השתתפות פעילה ועמידה בלוחות זמנים.
* 10% - הצגת רפלקציה על תהליך הלמידה ע"י הסטודנטיות\ים בשיעור האחרון - כ- 3 דקות כ"א.
* 80% - מטלת סיום: כתיבת ערך בוויקיפדיה או פרויקט ויקידאטה, בקבוצות קטנות.



לסילבוס המפורט
מטלות הקורס

עבודת בית

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00