חזרה

סילבוס

מספר קורס 1880-1801-01
שם הקורס מ-Web 2.0 ל-Web 3.0: מוויקיפדיה לוויקידאטה
יחידה אקדמית תכניות לימוד מיוחדות -
תכנית "כלים שלובים"/תכניות מיוחדות
מרצה גב' שני אבנשטיין סיגלובצרו קשר
צור קשר דוא"ל: shanieev@mail.tau.ac.il
שעות קבלה בתאום מראשבניין: הפקולטה לרפואה , חדר: 230
אופן ההוראה שיעור
שעות סמסטריאליות 2
סמסטר ב' תשפ"ב
יום ב
שעות 14:00-16:00
בניין דן דוד - כיתות לימוד
חדר 207
קורס היברידי משלב למידה בכיתה ולמידה מקוונת
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

מאז הקמתה, עברה רשת האינטרנט תהפוכות רבות. בגרסתה השניה (ווב 2.0), הופיעו ברשת אתרים המאפשרים יצירת ושיתוף תוכן, כשאחת הדוגמאות היא ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית המקוונת. בניגוד לציפיות, מיזם התוכן החופשי הגדול בעולם המבוסס על עבודת מתנדבים, מדורג היום כאחד מעשרת האתרים הגדולים בעולם, עם מיליוני משתמשים בכל רגע נתון.
בשנים האחרונות עלה קרנה של ויקיפדיה, הן כמקור מהימן למידע חופשי, והן כפלטפורמה לימודית, המאפשרת ללומדים לשכלל מיומנויות שונות. אך העבודה בכתיבת האנציקלופדיה הגדולה בעולם רחוקה מלהסתיים -- ערכים חסרים או אינם שלמים, המידע אינו זמין באותה איכות בכל השפות, וישנם פערים מגדריים ופערי ידע נוספים שקיימים במיזם. לא זאת ועוד, עדיין נדרשת עבודה ידנית לעידכון פרטים בשפות שונות וישנו קושי לחלץ מידע מדוייק ורוחבי מערכים שונים.
בזאת מסייע לנו ויקידאטה, מיזם האחות של ויקיפדיה, אשר הושק ב- 2013. ויקידאטה הוא דוגמא לאבולוציה נוספת ברשת האינטרנט - המעבר לווב 3.0 ? רשת של מידע מובנה ומקושר (structured, linked data), אותה ניתן לתשאל ולקבל תוצאות משמעותיות ורלוונטיות -- תהליך קריטי ונדרש בעולם של היצף מידע.
מהו סוד הוויקי? כיצד ניתן לתרום במסגרת האקדמיה לאנציקלופדיה הזו בפרט, וליצירת תוכן חופשי ונגיש ברשת בכלל? באיזה אופן כתיבה בוויקיפדיה תורמת למיומנויות האקדמיות והדיגיטליות הנדרשות היום מסטודנטיות\ים? מדוע ויקידאטה חשוב כ"כ ובעל פוטנציאל לימודי ומחקרי משמעותי? וכיצד ניתן לרתום את עוצמתו לטובת לימוד, מחקר ותעשייה? אתןם מוזמנות\ים לקחת חלק בקורס ייחודי וראשון מסוגו בעולם במסגרתו נשיב על השאלות הללו, נדון בהתפתחות הרשת, ונעסוק בוויקיפדיה וויקידאטה כמקרי בוחן של הבניית ידע בעולם התוכן החופשי.
לאורך הקורס הסטודנטיות\ים יחשפו לשתי מיומנויות חשובות בעולם הגלובלי: צריכת מידע מושכלת ממקורות מקוונים, ויצירת ידע חופשי ופתוח באופן שיתופי. כך, לאורך הקורס נכיר את "מאחורי הקלעים של ויקיפדיה", נדון באספקטים שונים של צריכת המידע הזמין בה וברשת באופן ביקורתי ונעסוק בכתיבת ערכים חדשים. בנוסף נלמד כיצד להוסיף נתונים מובנים ומקושרים לוויקידאטה ומדוע זה כה חשוב ומורכב למדל את העולם סביבנו. עוד נלמד לתשאל את ויקידאטה באמצעות שפת SPARQL (לא נדרש כל ידע קודם, אל דאגה!), להציג את המידע באופן ויזואלי, ונדון בהשלכות של ויזואליזציה של נתוני עתק (Big Data) עלינו כצרכני\ות ידע ולומדות\ים. דגש מיוחד יושם בקורס על למידה פעילה ומעורבת של הסטודנטיות\ים, כשבמסגרת הקורס תתפתח תרבות של קהילה לומדת ומשתפת. לאורך הקורס נפגוש מרצות\ים אורחים מהארץ ומהעולם, ונלמד על השלכות המיזמים השונים שהם מובילים על העולם שבו אנו חיים, על מרחביו הפיזיים והדיגיטליים.



לסילבוס המפורט
מטלות הקורס

עבודת בית

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00