תוכן הקורס ומטרתו
המדע המודרני בעולם המערבי התעצב במשך מאות שנים כמפעל גברי בעיקרו. נשים מרשימות תרמו לעשייה המדעית עוד בימי יוון העתיקה אך תרומותיהן לעשייה נמחקו מההיסטוריה, או נחשבו ליוצא מהכלל שמעיד על הכלל.
לאורך ההיסטוריה ביקורות פמיניסטיות רבות הושמעו כנגד ההדרה של נשים ממקצועות מדעיים ומעשייה מדעית. הביקורות הללו הפכו משמעותיות עם עליית הגל השני של הפמיניזם באמצע המאה העשרים.
בתחילה, הביקורות התמקדו בחסמים החברתיים וההיסטוריים שעמדו בפני נשים שרצו להתקבל ללימודים מתקדמים ולעסוק במדע. ביקורות אלו ראו במדע תחום נוסף שנשים הודרו ממנו וניסו לתקן את המעוות על ידי פתיחת הדלתות לנשים רבות ככל האפשר. אולם, עם כניסתן של נשים למקצועות מדעיים שונים, נראה כי דבר מה עמוק יותר מסתתר בקשר שבין מדע ומגדר.
לקראת סוף המאה הקודמת חלה תפנית במחשבה על הקשר שבין הממסד המדעי ומי שלקחו ולא לקחו חלק ביצירתו. פילוסופיות פמיניסטיות של המדע החלו לתהות האם המוסכמות שבבסיסם של המדעים השונים מכילות בתוכן סטריאוטיפים מגדריים? האם המפעל המדעי עצמו מוטה בצורה כלשהי?
בקורס נדון בביקורות הללו כפי שהן באו לידי ביטוי בדיספלינות מדעיות שונות, נראה איך החשיבה על הקשר שבין מגדר ומדע השתנתה לאורך השנים ונלמד להסתכל על סוגיות מדעיות מנקודת מבט הלוקחת בחשבון סוגיות של מגדר ופמיניזם.
נתמקד ברפואה, ארכיאולוגיה, ביולוגיה, כימיה, הנדסה ופיזיקה ונראה כיצד ועד כמה גישות מגדריות הצליחו לא רק לבקר צורות מחשבה בעייתיות, אלא גם לעזור לחוקרים לפתח תאוריות חדשות וזוויות מחשבה מקוריות.
נבין מה המקור לביקורות המגדריות על העשייה המדעית בכלליותה ובדיסציפלינות ספציפיות ונתהה כיצד והאם ניתן לשפר את המצב.
לסילבוס המפורט